close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

چهار سال پس از انتخابات 88: فیلم‌هایی که برای روحانی دردسر آفریدند

۱۸ شهریور ۱۳۹۲
مسعود لواسانی
خواندن در ۷ دقیقه
چهار سال پس از انتخابات 88:  فیلم‌هایی که برای روحانی دردسر آفریدند
چهار سال پس از انتخابات 88: فیلم‌هایی که برای روحانی دردسر آفریدند

چهار سال پیش، عصر دوشنبه 25 خرداد 1388 هنگامی که مجید انصاری، روحانی عضو مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام را دیدم که در میان حلقه گروهی از تظاهرکنندگان سخن می‌گوید، هرگز به ذهنم نمی‌رسید چهارسال بعد پستی را برعهده بگیرد که سخنان آن روزش برای مسوولیت سیاسی امروزش دردسرساز شود.

مجید انصاری اکنون با حکم حسن روحانی، معاون پارلمانی رییس جمهور جدید است؛ مسوولیتی که یک بار دیگر نیز در آخرین سال دولت خاتمی برعهده داشته است. او اکنون رابط میان روحانی و مجلسی است که به سه وزیر کابینه یازدهم به دلیل آن‌چه که «همراهی در فتنه 88 » می‌خواند، رای اعتماد نداد.

این بار نیز زمزمه‌های ناخشنودی از واگذاری پست معاونت پارلمانی رییس جمهور به مجید انصاری از سوی بهارستان‌نشین‌های محافظه‌کار شنیده می‌شود. برخی راه‌یافته‌گان به مجلس و گروهی دیگر از آن‌ها در این سو و آن سو، از مجید انصاری به عنوان یکی از همراهان فتنه 88 یاد می‌کنند. اصول‌گراها با اشاره به فیلمی از حضور مجید انصاری در راهپیمایی 25 خرداد 88، از او می‌خواهند که ابتدا «برائت رسمی و صریح از فتنه و افراطیون 88 و بی‌اساس دانستن ادعای دروغ تقلب » را اعلام، سپس به همکاری با دولت ادامه دهد.

اما ماجرای این فیلم چیست؟

فیلمی که برای آقای مجید انصاری دردسرسازشده ، تصویرهایی است که من بیش از چهارسال پیش آن را در شبکه یوتیوب گذاشتم. این فیلم 60 ثانیه‌ای را با دوربین کاسیوی کامپکت (فشرده) تصویربرداری کردم. این فیلم مجید انصاری را در میان مردم حاضر در میدان آزادی تهران، در راهپیمایی روز 25 خرداد 1388 نشان می‌دهد. همان راهپیمایی که براساس تخمین‌ها، چند میلیون شرکت‌کننده داشت و به راهپیمایی «سکوت» مشهور شد.

در این فیلم، جمعیت منتظر حرف‌های آقای انصاری است. چند فریم کوتاه از زاویه کناری برج آزادی در برابر جمعیت انبوهی که در میدان آزادی حضور دارند و گروهی که درگوشه‌ای دور مجید انصاری جمع شده‌اند.

  • صلوات ختم کن! ... همه ساکت! ]اللهم صل علی محمد و آل محمد[
  • آقا بشین! ... ساکت!

مجید انصاری: صدای من نمی‌رسد...

  • آقای موسوی کجاست؟

مجید انصاری: آقای مهندس موسوی داخل جمعیت است. جمعیت این قدر زیاد است، نمی‌تواند ]جلوتر[  بیاید. ]مردم الله اکبر سر می‌دهند[.

  • خاتمی کجاست؟ آقای خاتمی…

مجید انصاری:  داخل جمعیت... آقای خاتمی؛ آقای موسوی، داخل جمعیت هستند.

  • نتیجه این حرکت مردم چه می‌شود؟

مجید انصاری:  والله ... ، ما با همه توان‌مان ایستاده‌ایم، پرونده کاملی از تخلفات را آماده کرده‌ایم و این پرونده را تحویل شورای نگهبان داده‌ایم . فردا هم با آقای محتشمی (رییس کمیته صیانت از آرای ستاد میرحسین موسوی) پی‌گیر هستیم. تا آخرهم ایستاده‌ایم؛ هم آقای موسوی و هم ما ایستاده‌ایم و ان شاء الله شما مردم هم بایستید ]جمعیت صلوات می‌فرستند[.

اما این تنها فیلمی نیست که برای همراهان حسن روحانی در کابینه دردسر درست ‌کرده است. پیش‎تر نیز فیلمی از «جعفر میلی منفرد»، گزینه پیشنهادی برای تصدی مسوولیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در روزهای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، از سوی محافظه‌کاران به بیرون درز کرد که مربوط به تحصن دانشگاهی‌ها در مسجد دانشگاه تهران در 26 خرداد 1388 است. گفته می‌شد سامان‌دهی کننده اصلی این اعتراض، میلی منفرد است. به استناد همین فیلم‌ها و دست به دست چرخیدن آن در مجلس بود که با وجود انتشار نامه‌ای با دو هزار و400 امضاء از سوی دانشگاهیان کشور، اراده مجلس به سوی دیگری میل کرد!

در ماه‌‌های اخیر فیلم‌های دردسرساز دیگری هم از آرشیو محافظه‌کاران بیرون آمده است که برخی چهره‌های دولت به باور محافظه‌کاران، «در حال فتنه انگیزی» دیده می‌شوند؛ فیلم 11 دقیقه‌ای سخنرانی «جعفر توفیقی»، (گزینه‌ پیشنهادی روحانی برای سرپرستی وزارت علوم) در جمع دانشجوها و استادهای تحصن کننده در روز 26 خرداد 88 از این جمله است. محافظه‌کاران می‌گویند: «وقتی فردی که تحریک کننده جلسه تحصن دانشجویان است نمی‌تواند از مجلس رای اعتماد بگیرد، چرا باید سخنران همان جلسه که می‌گفت "نظام 24 میلیون رای شما را به فرد دیگری داده است" به عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی شود؟»

اگرچه بسیاری از محافظه‌کاران از هم اکنون خط و نشان‌هایی را برای احتمال وزیر شدن سرپرست کنونی وزارت علوم کشیده و آب پاکی را بر دست‌های روحانی ریخته‌اند. در این میان، مجید انصاری نیز زیر تیغ مجلس قرار دارد.

فیلم مجید انصاری تنها بخشی از چندین ساعت فیلم‌‎برداری من در روز 25 خرداد 1388بود که شخصیت‌های سیاسی، هنری و اجتماعی حاضر در این راهپیمایی را پیدا می‌کردم و تصویر، صدا یا واکنش‌ آن‌ها به رویدادهای پس از انتخابات را می‌پرسیدم؛ فیلم‌هایی که پس از دستگیری‌ام از سوی سپاه پاسداران در مهر 88 همگی از من گرفته شد و تنها سه تا از آن‌ها که روی یوتیوب قرار داده بودم برای ثبت در تاریخ باقی‌ماند.

آن روز با شخصیت‌های سیاسی گوناگونی هم‌چون عبدالواحد موسوی لاری، محمدعلی ابطحی و دیگر شخصیت‌های سیاسی گفت‌وگو کردم. اگرچه تخصص من در نوشتن است و آشنایی خاصی با مقوله تصویر ندارم اما تلاش کردم به اندازه‌ توانم آن چیزهایی را که می‌بینم، ثبت کنم. هنگام فیلم‌برداری به این توجه داشتم که برای راحتی در انتشار فیلم‌ها در اینترنت باید آن‌ها را در قطعه‌های کوچک و با مدت زمان کوتاه ضبط کنم تا هم حوصله‌ بیننده سر نرود و هم با وجود مشکل فیلترینگ در دسترسی به اینترنت، در کوتاه‌ترین زمان بشود آن‌ها را در فضای مجازی بارگزاری کرد.

موضوع دیگری که مورد توجهم بود ( و به ویژه درهمین فیلم ضبط شده از آقای انصاری هم رعایت کردم)، مستند ساختن فیلم از راه به دست دادن هویت مکانی با استفاده از همه‌ عناصر خبریِ و بصریِ موجود بود؛ برای نمونه، در میانه‌ صحبت آقای انصاری، اگرچه ایشان در برابر برج آزادی ایستاده بود و برج را در قاب دوربین نداشتم اما در همین چند ثانیه کوشیدم نمایی از میدان آزادی و انبوهی مردم را نشان دهم. با توجه به فیلتر بودن یوتیوب و کند بودن دسترسی به اینترنت، برای فرستادن فیلم 60 ثانیه‌ای بیش از یک ساعت منتظر شدم و تصمیم گرفتم بقیه‌ فیلم‌ها را در فرصتی دیگر منتشر کنم.

سه شنبه 26 خرداد 1388 را با خبر ناگوار دستگیری تعدادی از فعالین سیاسی از جمله‌ آقای محسن امین زاده، محمد علی ابطحی و سعید حجاریان آغاز کردیم. اما دستگیری‌ام فرصت انتشار دیگر گفت‌وگوها را از من گرفت.

در روزهای بازجویی در اوین، فیلم‌هایی که 25 خرداد گرفته بودم برایم دردسرساز شد. در آن روزها زیر فشار شدید قرار داشتم که اعتراف کنم این فیلم‌ها را به سفارش شبکه‌های تلویزیونی خارج از کشور تهیه و در برابر فروش آن‌ها پول هم دریافت کرده‌ام. این فشار یک هفته ادامه داشت تا این که برای نشان دادن بطلان این فرضیه چیزی به ذهنم رسید؛ این که به بازجوهای سپاه بگویم اگر قرار بود که من این فیلم‌ها را بفروشم که قبلش نمی‌آمدم آن‌ها را در یوتیوب منتشر کنم. بازجوی سپاهی سمجی داشتم که قسم می‌خورد این فیلم‌ها را در بی‌بی‌سی دیده است و از بخش برون مرزی صدا و سیما می‌خواهد که آرشیو فیلم‌های (به گفته‌ او) اغتشاش‌های پس از انتخابات را بگیرد. من را تهدید کرد که «وای به حالت اگر یک فریم از فیلم‌های تو در بی‌بی‌سی فارسی پخش شده باشد» و من مدام در این  فکر بودم که نکند بی‌بی‌سی فارسی دقیقا همان سه قطعه فیلم آپلود شده در یوتیوب را پخش کرده باشد و من آن‌وقت چگونه باید ثابت کنم که این فیلم‌ها را برایشان نفرستاده‌ام. خوش‌بختانه از صدا و سیما خبری نشد و گویا بلوف بازجوی سپاه‌ کارگر نیفتاد.

آیا مجید انصاری توبه می‌کند؟

«مجید انصاری» در روز 25 خرداد 1388 در میان جمعیت معترض به اعلام نتایج دهمین انتخابات ریاست جمهوری، مواردی را بیان کرد که به روایت تصویری و مستند من غیر قابل انکار است. اما این که ایشان امروز چه موضعی در قبال حمایت خود از «میرحسین موسوی» یا همراهی با دولت بگیرد، به تصمیم سیاسی ایشان باز می گردد ؛ تصمیمی که «منِ خبرنگار» در آن نقشی نداشته و هرگز هم نمی‌خواهم داشته باشم؛ چون من فقط خبرنگارم.

اگر خواست محافظه‌کاران عملی و مجید انصاری مجبور به عذرخواهی شود، آیا این به معنی آن است که او از جایی که چهار سال استقامت کرد کوتاه آمده و از قولی که به مردم داده صرف نظر کرده است؟

اما او یک راه گریزی از این مخمصه در اختیار دارد؛ تاکید انصاری بر «تخلف‌«ها، راه را بر اعتراض‌های محافظه کاران می‌بندد چون استفاده از واژه‌ «تخلف» درباره‌ انتخابات 88 چیزی است که حتا «علی مطهری»، از شخصیت‌های اصول‌گرای مجلس هم به آن اذعان دارد.

ثبت نظر

گزارش

وادار کردن آدم‌ها به این که مسئولیت مواضعشان را بر عهده بگیرند

۱۸ شهریور ۱۳۹۲
ایران وایر
خواندن در ۹ دقیقه
وادار کردن آدم‌ها به این که مسئولیت مواضعشان را بر عهده بگیرند