close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

انتخابات استراليا؛ دوران تازه‌ای از راه می‌رسد

۱۶ شهریور ۱۳۹۲
همايون خيری
خواندن در ۵ دقیقه
انتخابات استراليا؛ دوران تازه‌ای از راه می‌رسد
انتخابات استراليا؛ دوران تازه‌ای از راه می‌رسد

"اگر او برنده بشود شما می‌بازيد". اين شعار بر روی پوستری‌ست که حزب کارگر استراليا که تا امروز هفتم سپتامبر دولت را در دست داشت منتشر کرده است. کسی که در پوستر به او اشاره می‌شود "تونی ابوت" رهبر ائتلاف ليبرال- ملی‌گراست که پيروزی‌اش در ماه گذشته قابل پيش‌بينی بود. اما آن "شما" چه کسانی هستند؟

انتخابات استراليا؛ دوران تازه‌ای از راه می‌رسد

شايد تا يک دهه پيش انتخابات استراليا برای بسياری از کسانی که حتی در کشورهای همسايه استرالیا زندگی می‌کردند موضوع چندان مهمی نبوده، اما رفته رفته استرالیا به بازيگری مهم در جنوبشرق آسيا تبدیل شده که می‌تواند از جنبه سياست خارجی تاثير قابل توجهی در موازنه قدرت ميان قدرت‌های اقتصادی نوظهور نظير چين و هند بازی کند. اما اين همه موضوع نيست.

استرالیا مقصد بسياری از پناهجويان و کارآفرينانی‌ست که برای زندگی در کشوری که ساکنان آن هنوز به صلح‌دوستی معروفند رخت سفر بر تن می‌کنند. و در همان حال، فاصله قابل توجهی که از ساير خشکی‌های جهان دارد و حسی دوگانه از امنيت و کشف سرزمين‌های تازه را به تازه واردان می‌دهد. اما اين تصوير هم در يک دهه گذشته زير و رو شده و در دو ماه گذشته تصوير تازه‌ای از اين سرزمين به جهانیان نشان داده است.

دو ماه پيش کوین راد، نخست وزير فعلی استراليا، در انتخابات داخلی اين حزب جانشين جوليا گيلارد، نخست وزير سابق، شد. راد که حزب کارگر را بعنوان پيروز انتخابات قبلی رهبری کرده بود پس از پيروزی از هم‌حزبی خود گيلارد شکست خورد و سمت نخست وزيری را به او واگذار کرده بود. آنچه اعضای ارشد حزب کارگر را متقاعد کرد که از جوليا گيلارد دست بکشند و نخست وزيری را دوباره به کوین راد بسپارند قدرت گرفتن احزاب رقيب در مجلس استراليا و وضعيت نابسامان اقتصادی اين کشور بود. اما آنچه کوين راد در هفته اول انتخاب دوباره خود انجام داد موقعيت حزب را در ميان طرفداران سنتی آن چنان متزلزل کرد که تمام اميدها برای پيروزی اين حزب در انتخابات نقش بر آب شد. کوين راد از سختگيری‌های تازه برای پذيرش پناهجويان خبر داد و همين کافی بود تا آراء سنتی که از مهاجران نصيب اين حزب می‌شد دچار کاهشی قابل ملاحظه بشود.

به نظر می‌رسد سختگيری‌های تازه در پذيرش پناهجويان يکی از برنامه‌های کوتاه مدت حزب کارگر برای ايجاد شکاف در ميان طرفداران احزاب مخالف بوده. اما حزب کارگر که بطور سنتی حامی پناهجويان و مهاجران بشمار می‌رود خود دچار ضعف در برنامه‌ريزی مالی پس از رکود اقتصادی جهان بود و با تغيير سیاست‌های خود در زمينه پناهجويان نه تنها موفق به جذب طرفداران احزاب مخالف نشد بلکه گروه بزرگی از طرفداران خود را نيز از دست داد.

حالا استراليا در انتظار تونی ابوت رهبر ائتلاف احزاب ليبرال- ملی‌گراست که کابينه تازه اين کشور را در روز 13 دسامبر و بطور رسمی به مجلس معرفی کند. گرچه که او از فردا هفتم سپتامبر با يک گروه کاری موقت نخست‌وزيری را بعهده خواهد گرفت.  

برنامه‌های دولت جديد

بر خلاف حزب کارگر که بدليل آراء کمتر در مجلس مجبور به تشکيل دولت حداقلی شده بود ائتلاف ليبرال- ملی‌گرا با تعداد کرسی‌هایی که در اين انتخابات به دست آورده‌ قادر به تشکيل دولت حداکثری خواهد بود. نتيجه اين که، برنامه‌های اين ائتلاف با موافقت بيشتری در مجلس روبرو می‌شود و زمینه اجرایی آن با سرعت بيشتری فراهم خواهد شد.

انتخابات استراليا؛ دوران تازه‌ای از راه می‌رسد

يکی از مهمترين برنامه‌هايی که در اولويت‌های انتخاباتی اين ائتلاف قرار داشت ممانعت از ورود قايق‌های پناهجويان به آب‌های سرزمينی استرالياست. تونی ابوت از احيای عملياتی تحت عنوان Relex خبر داده که تا سال 2008 که دولت در کنترل ائتلاف ليبرال- ملی‌گرا بود برای مقابله با ورود قايق‌ها به کار گرفته می‌شد. عمليات Relex شامل يک مرز آبی بسيار دورتر از شمال جزيره کريسمس است که قايق‌ها را از ورود به آن بازمی‌دارد. قايق‌های پناهجويان از اين مرز به طرف مبداء بازگردانده می‌شوند و سرنشینان‌شان وارد قايق‌های گشت دريايی نخواهند شد. در جريان عمليات Relex در سال 2008 و در دوره نخست وزيری جان هوارد 12 قايق پناهجويان به مبداء بازگردانده شد و فقط سرنشينان 5 قايق در حال غرق شدن از آب گرفته شدند.

از جمله برنامه‌های ائتلاف ليبرال- ملی‌گرا که انجام آن را در 100 روز اول شروع به کار دولت وعده داده‌اند صرف هزينه‌ای معادل 10 ميليون دلار برای تجهيز ناوگان دريايی عمليات Relex است. اين عمليات تحت هدايت يک فرمانده نظامی‌ست که از اختيار کامل در تصميمگيری برخوردار است. جزئياتی که از اين برنامه 100 روزه منتشر شده نشان می‌دهد سازمان جديد عهده‌دار مسئوليت پناهجویان خواهد بود، در حالی که تا پيش از اين موضوع پذيرش پناهجويان و درخواست‌های مهاجرت متخصصان، هر دو در اختیار وزارت مهاجرت و زير نظر وزير اداره می‌شدند.

تونی ابوت از حفظ تعداد 13750 نفر برای پذيرش ساليانه مهاجران متخصص به استرالیا خبر داده است در حالی که حزب کارگر وعده داده بود در صورت پيروزی در اين انتخابات تعداد درخواست‌های پذيرفته شده برای مهاجرت را به 20 هزار نفر افزايش دهد. افزايش مهاجران در سال 2007 که حزب کارگر به رهبری کوين راد در انتخابات پيروز شد تحت عنوان برنامه "استرالیای بزرگ" شناخته می‌شد، موضوعی که با تغيير در رهبری حزب کارگر و آغاز نخست‌وزيری جوليا گيلارد به فراموشی سپرده شد. 

در کنار اين‌ها، جو هاکی، خزانه‌دار کل پيشنهادی ائتلاف، از قطع 4.5 ميليارد دلار کمک‌های بين‌المللی استرالیا خبر داده است. چنین کاهشی می‌تواند بر روابط سياسی استرالیا با کشورهای فقير جنوبشرق آسيا که دريافت کنندگان عمده این کمک‌ها هستند اثرات عميقی بر جای بگذارد. يکی از اين اثرات گرايش ناگزير اين کشورها به طرف چين و دوری از غرب خواهد بود. اين تغيير منطقه‌ای در زمانی اتفاق می‌افتد که دولت اوباما از برنامه رويکرد به شرق آسیا خبر داده است. در حقيقت به نظر می‌رسد رويکرد تازه دولت استراليا بعنوان متحد بالقوه امريکا در منطقه فشار اقتصادی بيشتری نصیب دولت اوباما خواهد کرد.

ائتلاف ليبرال- ملی‌گرا بطور سنتی از گسترش مراودات ميان استرالیا و اروپا حمايت می‌کند و در اين ميان همواره خواستار رابطه‌ای ممتاز با بريتانيای پادشاهی بوده است. برخلاف مشی منتقدانه و گاه ضد سلطنتی حزب کارگر در استراليا، ائتلاف ليبرال- ملی‌گرا از طرفداران پر و پا قرص سلطنت در بريتانيا و حفظ رابطه سلطنت با استرالیا هستند. در مورد امريکا نيز تمايل ائتلاف به حزب جمهوریخواه بوده است، موضوعی که دستمایه طنزهای رسانه‌ای دوران انتخابات شده و به شباهت‌های سخنرانی‌های تونی ابوت و جورج بوش پسر اشاره می‌کند.

شعار "اگر او برنده شود شما می‌بازيد" حالا در پايان انتخابات در استرالیا معنای خود را يافته است. آن "شما" ناگزير بايد رای دهندگان به ائتلاف ليبرال- ملی‌گرا به رهبری تونی ابوت باشند که برخلاف شعاری که بر روی پوسترها نقش بسته انتخابات را نباخته‌اند. تعداد کرسی‌های ائتلاف دو برابر کرسی‌های حزب کارگر در مجلس است. شکست سنگين حزب کارگر در اين انتخابات نشان می‌دهد برخلاف يک دهه قبل حالا پناهجويان و مهاجران سابق که بطور سنتی از حزب کارگر طرفداری می‌کردند از سياست‌های اين حزب پشتيبانی نمی‌کنند. این همان حرفی‌ست که يک پناهجوی قديمی به من گفت، اگر حزب کارگر همان کاری را با پناهجویان می‌کند که ائتلافی‌های می‌کنند چرا من بايد اقتصاد را هم با حزب کارگر ببازم؟ استراليا دارد دوران تازه‌ای را شروع می‌کند.  

ثبت نظر

استان خراسان رضوی

محمدباقر فرزانه امام جمعه موقت مشهد: برخی انتقادها به دولت روحانی، کینه...

۱۶ شهریور ۱۳۹۲
شهرام رفیع زاده
خواندن در ۲ دقیقه