close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
بلاگ

چشم زمین به پاریس خیره مانده است

۸ آذر ۱۳۹۴
زمین ما - سام خسروی‌فرد
خواندن در ۵ دقیقه
چشم زمین به پاریس خیره مانده است
چشم زمین به پاریس خیره مانده است
چشم زمین به پاریس خیره مانده است
چشم زمین به پاریس خیره مانده است
چشم زمین به پاریس خیره مانده است
چشم زمین به پاریس خیره مانده است
چشم زمین به پاریس خیره مانده است
چشم زمین به پاریس خیره مانده است

نگاه‌ها همچنان به پاریس دوخته شده است. بعد از حملات تروریستی دو هفته گذشته اینک سران ۱۴۷ کشور جهان در پایتخت فرانسه گردهم آمده‌اند تا درباره مهمترین رخداد قرن به بحث و تبادل نظر بپردازند. بیم و امید در این شهر اروپایی جمع است. از یک طرف تدابیر امنیتی برای حفظ جان سران کشورها، آشوب و ناآرامی و هراس از وقوع فاجعه‌ای دیگر و از طرف دیگر امید به نتیجه رسیدن بیست و یکمین اجلاس تغییرات اقلیمی سر خط بسیاری از خبرهاست. 

 

اجلاس سران زمین امروز دوشنبه کار خود را آغاز می‌کند. طرفداران محیط‌زیست در سراسر دنیا اما فعالیت‌های خود را یک روز زودتر کلید زدند. در هفت اقلیم معترضان به خیابان‌ها آمدند و جملگی یک خواسته داشتند: «تغییرات اقلیمی را متوقف کنید». برخی رسانه‌ها گزارش دادند که بیش از ۵۷۰ هزار نفر در سراسر جهان با حضور در خیابان‌ها خواسته مشترک‌شان را فریاد زدند. اینان می‌خواهند که اجلاس پاریس به توافقی منسجم برسد و میانگین افزایش دمای جهان به دو سانتیگراد محدود شود.


  
چرا دو درجه سانتیگراد این قدر مهم است؟
مت مک‌گراث، روزنامه‌نگار محیط زیست بی‌بی‌سی سعی کرده است در مقاله خود که در وب‌سایت این رسانه منتشر شده به این سوال پاسخ دهد. او می‌نویسد: حکومت‌های سراسر جهان عزم کرده‌اند که فعالیت‌های انسانی منجر به تغییرات اقلیمی نظیر مصرف سوخت‌های فسیلی را مهار کنند. اما مساله به این راحتی حل نمی‌شود.

به اعتقاد مک‌گراث، گرفتاری آنجا ظهور می‌کند که قرار است ۱۹۵ کشور جهان توافق کنند «چگونه» به حل معضل تغییرات اقلیمی بپردازند. از سال ۱۹۹۲ به این سو، امضا کنندگان کنوانسیون تغییرات اقلیمی هر سال گرد هم آمده‌اند تا به راه حلی عملی دست پیدا کنند. خبرنگار محیط‌زیست بی‌بی‌سی عقیده دارد، امسال آخرین شانس رسیدن به تصمیمی جهانی است برای مقابله با تغییرات اقلیمی، فرصتی که در شش سال اخیر مهیا نبود است.
 
او می‌نویسد: «منتقدان ممکن است بگویند مساله تغییرات اقلیمی نباید آن قدرها هم مهم باشد که ۲۰ سال برای رسیدن به توافق آن وقت صرف شده. اما مدافعان نیز استدلال می‌کنند رسیدن به توافق به این دلیل به طول انجامیده که تصمیم‌گیری باید با اجماع تمام اعضا انجام شود. به عبارت دیگر، توافق بر سر مساله‌ای صورت نمی‌گیرد مگر آن که با همه جزییات آن موافقت شود. امضا کنندگان کنوانسیون تغییرات اقلیمی عقیده دارند که با وجود محدودیت‌های بسیار، رسیدن به توافق بهترین تضمین برای بهبود شرایط است. آنان می‌گویند همه ما ساکنان یک زمین هستیم پس همه ما به صورت برابر حق داریم سوال کنیم چه بر سر این سیاره مشترک‌مان می‌آید.

 

از سال ۱۸۵۰ دمای کره زمین، به طور میانگین یک درجه افزایش پیدا کرده است. جهانیان به این درک مشترک رسیده‌اند که افزایش دو درجه دمای زمین یعنی ورود به دروازه‌های وحشت بزرگ. از انقلاب صنعتی (خلال سال‌های ۱۸۲۰-۱۸۴۰) به این سو میزان دی‌اکسید کربن ۳۰ درصد افزایش داشته و از سال ۱۹۷۹ یخ‌های قطب چهار درصد کاهش یافته است. همچنین در میان ۱۰ سال گرم جهان، ۹ سال از سال ۲۰۰۰ به بعد ثبت شده است.

وقتی دمای کره زمین دو درجه از زمان صنعتی شدن آن گرمتر شود، به گفته دانشمندان شرایط خطرناک و اثرات غیرقابل پیش‌بینی آن بر روی اقلیم بروز خواهد کرد. اینک نصف راه پیموده شده و دمای میانگین زمین یک درجه افزایش یافته است. 

 

در سال ۱۹۹۲ زمانی که اجلاس زمین در ریودوژانیرو برگزار می‌شد، کشورهای شرکت‌کننده نگرانی خود را نسبت به عواقب تغییرات اقلیمی ابراز کردند و تصمیم گرفتند برای آن چاره‌ای بیاندیشند. آنان  یک کنوانسیون (یا پیمان بین‌المللی) را امضا کردند که در سال ۱۹۹۴ اجرایی می‌شد و امروز ۱۹۵ کشور جهان آن را به تصویب رسانده‌اند، حتی ایالات متحده آمریکا (که همکاری اندکی در کنفرانس‌های قبلی داشت). 

 

۲۰۱۵ گرمترین سال جهان
بر اساس آنچه سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرده است، سال ۲۰۱۵ به احتمال بسیار زیاد گرمترین سال کره زمین است که تا کنون ثبت شده. ترکیب النینویی سهمگین و فعالیت‌های انسانی باعث شده پنج سال متناوب از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ گرمترین سال‌های کره زمین باشد. 

وب‌سایت بی‌بی‌سی نوشته است، یافته‌های جدید به احتمال زیاد طی اجلاس پاریس منتشر خواهد شد، یعنی زمانی که سیاستمداران و مذاکره‌کنندگان در حال بحث برای رسیدن به توافقی مشترک هستند تا جهان را با تصمیم خود تا اندازه‌ای ایمن کنند. این توافق مشترک محدود کردن تولید دی‌اکسید کربن است. گازی بی‌رنگ و بی‌بو که می‌تواند کره مسکون را از نفس بیاندازد.  

 

۴۰هزار نفر در پاریس
پیش‌بینی شده کنفرانس تغییرات اقلیمی ۴۰ هزار نفر را به پاریس بکشاند. شهری که تا دو هفته پیش مرکز ناآرامی‌ها و شاهد کشته شدن ۱۳۰ نفر بود، اینک قرار است جایی باشد برای نجات جان زمین و زمینیان. با این حال هنوز آرامش کامل در این شهر برقرار نشده است. 

به گزارش بی‌بی‌سی، گروهی از مردم در یکی از میدان‌های اصلی پاریس (پلاس دو ریپوبلیک) در مخالفت به وضعیت اضطراری فرانسه تظاهرات به راه انداختند. برگزارکنندگان راهپیمایی تغییرات اقلیمی اعلام کردند که هیچ ارتباطی با معترضین نقاب‌پوش ندارند. وضعیت اضطراری در فرانسه بعد از حملات تروریستی ۱۳ سپتامبر برقرار شد. وزیر کشور فرانسه اعلام کرد ۲۰۸ نفر در جریان این ناآرامی‌ها دستگیر شده‌اند که ۱۷۴ نفر آنان همچنان در بازداشت هستند. فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه نیز این برخوردها را «افتضاح» خواند و گفت جایی که گل و شمع به یاد قربانیان حمله تروریستی گذاشته شده بود این برخوردها صورت گرفت. 


با وجود تنش‌ها و دستگیری‌ها، راهپیمایان بسیاری در صلح و آرامش سرگرم کار خویش بودند. سی‌ان‌ان در این باره گزارش داد که در محلی که راهپیمایی بزرگ برگزار می‌شد، شرکت‌کنندگان هزاران جفت کفش را روی زمین به خط کرده‌ بودند به نشانه حضور فعالان محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی.

برگزاری اجلاس تغییرات اقلیمی و اهمیت آن از نگاه طراحان تبلیغات شهری به دور نمانده است. بی‌بی‌سی عکس‌هایی منتشر کرده است از تبلیغ‌های شهری در پاریس با نمادها و شعارها مربوط به گرمایش زمین و تغییر اقلیم. تبلیغاتی که در آنها سیاسیون (مثل نخست‌وزیر ژاپن و انگلستان) هنرمندان مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. 

مردم سراسر جهان در آستانه شروع به کار بیست و یکمین اجلاس تغییرات اقلیمی در شهرها به راهپیمایی پرداختند. ۵۰ هزار نفر در لندن گرد هم آمده بودند. شماری در جزایر مارشال (جزو قلمرو آمریکا در اقیانوس آرام) مخالفت خود را با روند تغییرات اقلیمی نشان دادند. این منطقه یکی از قربانیان تغییرات اقلیمی خواهد بود. در کنیا، راهپیمایی مردم کنار خط استوا صورت گرفت. در جنوب شیلی، گروهی کوچک بر یخچالی طبیعی راهپیمایی کردند. بر اساس تویئتر شهردار سیدنی ۴۵ هزار نفر در این شهر در راهپیمایی شرکت داشتند که بزرگترین راهپیمایی پایتخت استرالیا بوده است. 

همچنان چشم‌ها به پاریس دوخته شده است. آیا این بار سران کشورهای جهان به اجماعی فراگیر می‌رسند و روند گرم شدن زمین اندکی از شتاب و توان می‌افتد؟ باید صبر کرد و دید نتیجه در ۱۱ دسامبر روز پایانی این نشست چه خواهد بود. 

چشم زمین به پاریس خیره مانده است

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

فرهنگ

تب داب اسمش‌؛ از پلیس فتا تا کریم آب‌منگول

۸ آذر ۱۳۹۴
شیما شهرابی
خواندن در ۴ دقیقه
تب داب اسمش‌؛ از پلیس فتا تا  کریم آب‌منگول