close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
بلاگ

آیا درخواست لغو تحریم ها یک بلندپروازی بی منطق است؟

۱۲ فروردین ۱۳۹۴
رضا حقیقت‌نژاد
خواندن در ۲ دقیقه
آیا درخواست لغو تحریم ها یک بلندپروازی بی منطق است؟
آیا درخواست لغو تحریم ها یک بلندپروازی بی منطق است؟

تقریبا کاملا مشخص است که به خاطر پافشاری ایران بر لغو تحریم ها یا حداقل اعمال یک مکانیسم رضایت بخش برای لغو آنها، بن بست عظیمی در روند مذاکره و توافق و تفاهم ایجاد شده. اما آیا رفتار ایران عجیب یا غیرمنطقی است؟ ظاهرا بله، یک بلندپروازی است که با مکانیسم تصمیم سازی بین المللی همخوانی ندارد اما:
1) دو سال گذشته به درستی گفته شد ایران به خاطر تحریم ها پای میز مذاکره آمده است. خب! معلوم است که الان ایران همان چیزی را می خواهد که به خاطرش پای میز مذاکره آمده؛ لغو تحریم ها.
2) ده سال پیش، علی لاریجانی به تیم روحانی درباره توافق آن زمان هسته ای گفت، در غلطان دادید و آب نبات گرفتید. خب! معلوم است که الان تیم هسته ای نمی خواهد چنین جمله ای را بشنود. در غلطان اکنون این است؛ لغو تحریم ها.
3) بیست و هشت سال پیش، پذیرش قطعنامه 598 جام زهر توصیف شد، یک عقب نشینی بزرگ از همه آرمان ها. خب! معلوم است که الان علی خامنه ای نمی خواهد خمینی دیگر باشد. تنها چیزی که صورت مسئله را از جام زهر به معامله هسته ای تغییر می دهد، یک چیز است؛ لغو تحریم ها.
4) در دو سال آینده، دولت روحانی نمی خواهد بازنده میدان سیاست ایران باشد. مهم ترین مولفه ای که می تواند یاریگر دولت باشد برای افزایش رضایت توده ها، یک چیز است؛ لغو تحریم ها.
5) در ده سال آینده، همه تلاش غرب بر قرار دادن ایران در یک مسیر بازگشت ناپذیر به سوی بمب اتمی استوار است، طبعا ایران می خواهد غرب نیز در مسیر بازگشت ناپذیری قرار گیرد. این بازگشت ناپذیری تنها با یک چیز احتمال وقوعش قوی است؛ لغو تحریم ها.
در واقع با توجه به این مولفه ها، ایران راه دیگری جز پافشاری بر این گزینه ندارد، عجیب ها هم منطق خاص خودشان را دارند.

ثبت نظر

تصویری

از اوباما تا شهادت در پوسترهای متروی تهران

۱۲ فروردین ۱۳۹۴
از اوباما تا شهادت در پوسترهای متروی تهران