close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
بلاگ

کفاشیان رفت، سپاه آمد

۲۳ اسفند ۱۳۹۴
شما در ایران وایر
خواندن در ۴ دقیقه
 مهدی تاج که به نظر می رسد شانس زیادی برای ریاست خواهد داشت، نیروی بازنشسته سپاه پاسداران بوده.
مهدی تاج که به نظر می رسد شانس زیادی برای ریاست خواهد داشت، نیروی بازنشسته سپاه پاسداران بوده.
 سردار عزیزالله محمدی فرمانده اسبق سپاه پاسداران است.
سردار عزیزالله محمدی فرمانده اسبق سپاه پاسداران است.
سردار آجرلو به عنوان یکی از تندروترین نظامی های تاریخ فوتبال ایران شناخته می شود.
سردار آجرلو به عنوان یکی از تندروترین نظامی های تاریخ فوتبال ایران شناخته می شود.
علی کفاشیان در انتخابات فدراسیون فوتبال ثبت نام نکرد.
علی کفاشیان در انتخابات فدراسیون فوتبال ثبت نام نکرد.
 

پدرام قائمی_ شهروند خبرنگار

 پس از هشت سال و چهار ماه، می‌توان مطمئن بود که «علی کفاشیان» از فدراسیون فوتبال خواهد رفت. ابتدا «امیر عابدینی» به «ایسنا» گفت که در آخرین روز از نام‌نویسی نامزدهای انتخابات فدراسیون فوتبال، نمایندگانی از سازمان بازرسی کشور و نهادهای امنیتی با رییس فدراسیون فوتبال کشور دیدار کرده‌اند تا او را متقاعد کنند که در انتخابات نام‌نویسی نکند. چند ساعت بعد کفاشیان در گفت‌وگو با «مهر» هرگونه دیدار با نمایندگان وزارت ورزش و جوانان را رد کرد اما هیچ کلامی در مورد آن چه به او از سوی مقامات بالاتر (نهادهای امنیتی) امر شده، نگفت.

علی کفاشیان تا ساعت‌های پایانی نام‌نویسی انتخابات فدراسیون فوتبال، در گفت‌وگو با خبرنگارانی که در محل این فدراسیون حاضرشده بودند، فقط از این جمله استفاده می‌کرد: «با خودم برای نام‌نویسی کلنجار می‌روم!»

او سرانجام در انتخابات نام‌نویسی نکرد تا اردیبهشت‌ماه رسماً با فدراسیون فوتبال ایران وداع کند.

 

از حسنی مبارک تا واتیکان

یک روز پیش از پایان مهلت نام‌نویسی انتخابات فدراسیون فوتبال، «محمود گودرزی»، وزیر ورزش و جوانان سکوت خود را شکست و در گفت و گو با «کیهان ورزشی»، هجومی بی‌سابقه به فدراسیون فوتبال و البته «رسول خادم» داشت.
وزیر ورزش در این گفت‌وگو، کفاشیان را به «حسنی مبارک» تشبیه کرد که می‌خواهد ریاست خود را در فوتبال مادام‌العمر کند. او بار دیگر مدعی شد که علی کفاشیان دست‌نشانده «غربی‌ها» در فوتبال ایران است.

مصاحبه وزیر ورزش کدهایی مشخص داشت؛ تلاشی محسوس از سوی نماینده تام‌الاختیار دولت در ورزش ایران برای امنیتی کردن فضای حاکم بر انتخابات را می‌شد حس کرد. گودرزی ادعا کرد که اداره فوتبال ایران مانند حکومت واتیکان شده است: «آن ها پول جمهوری اسلامی را می‌گیرند و ادای واتیکان را در می‌آورند.»

گودرزی با وام گرفتن از حرف‌های پایانی «محسن صفایی فراهانی» در روزی که می‌خواست از فدراسیون فوتبال جدا شود، گفت: «فوتبال را به نامادری‌اش می‌سپارم... .»
این جمله کلیدی صفایی فراهانی بود در روزی که در خیابان پاکستان و دفتر سابق فدراسیون، استعفای خود را اعلام کرد.

کفاشیان در گفت‌وگو با ایسنا کوشید از واکنش احساسی در قبال این مصاحبه پرهیز کند. او پیش ازآن‌که موعد نام‌نویسی انتخابات به‌پایان برسد، به ایسنا گفت: «من مصاحبه را نخواندم.»
رییس کنونی فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سؤال که واقعاً نامادری فوتبال ایران کیست هم به ایسنا گفت که احتمالاً منظور وزیر ورزش، همان اساس نامه فدراسیون فوتبال است!

واکنش آرام کفاشیان به تندترین حملات وزیر ورزش و جوانان و البته ادعای امیر عابدینی که علناً مدعی شد سازمان بازرسی و همین‌طور نهادهای بالاتر امنیتی به او دستور داده‌اند در انتخابات شرکت نکند، در نوع خود جالب بود. کفاشیان می‌دانست که عمر مدیریت او بر فوتبال به‌پایان رسیده و شاید تمدید دوران ریاستش در فدراسیون، برای او تبعاتی سنگین به همراه داشته باشد.

او چهار سال قبل طعم یک شب بازداشت در «اوین» و در سال جاری حمله نیروهای امنیتی به دفتر کارش را تجربه کرده بود. خبرگزاری مهر نوشته است: «فشار از بالا، کار خودش را کرد.»

 

مادران از سپاه آمده اند

 مهر از شش گزینه غیر فوتبالی برای نشستن به جای کفاشیان و آسودگی خاطر وزیر نوشته است. این شش گزینه چه کسانی هستند؟ سردار «عزیز الله محمدی»، فرمانده اسبق سپاه پاسداران اولین گزینه بود. «مهدی تاج» دیگر فرمانده سپاه اصفهان است که در دهه ۷۰ به وزارت اقتصاد مأمور شد و حالا یکی از گزینه های مدیریت فدراسیون فوتبال کشور به شمار می رود. سردار «مصطفی آجرلو»، فرمانده سپاه پاسداران که سال‌های اخیر در نیروی انتظامی هم حکم داشته، سومین سپاهی و نظامی است که کاندیدای ریاست بر فدراسیون فوتبال شده است. «علی‌اکبر ابرقویی نژاد»، دیگر عضو سپاه پاسداران است که البته سال‌ها پیش از این نهاد نظامی بازخرید شده است.

«عزیزی خادم» و «علیرضا معظمی‌نیا» دیگر کاندیداتورهای نه‌چندان شناخته‌شده برای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی هستند که در انتخابات فدراسیون فوتبال نام‌نویسی کرده‌اند.

حالا با نگاهی گذرا به لیست مدعیان و نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال، این سوال به وجود می‌آید که با رفتن نامادری فوتبال ایران، امروز این گزینه‌های روی میز سپاه می‌توانند مادرانی دلسوز برای فوتبال ایران باشند؟

مرور کارنامه این افراد نشان می‌دهد که حتی یک گزینه ورزشی هم حاضر به ریاست بر فدراسیون فوتبال نشده است. «محمد دادگان» که از او به‌عنوان گزینه جدی جانشینی محمود گودرزی نام‌برده می‌شد، در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت نکرد و باقی چهره‌ها نیز حاضر به حضور در این انتخابات نشدند.

مرور نام‌هایی که سال آینده رییس احتمالی فدراسیون فوتبال خواهند شد، ما انتخاب در سپاه پاسداران را تداعی می کند تا یک انتخابات در فدراسیون فوتبال.

 

گزینه‌های کفاشیان

 رئیس کنونی فدراسیون فوتبال به‌نوعی تهدید شدن خود را در گفت‌وگویی که امروز با رسانه‌های ایران داشته تائید کرده است. او گفته: «من اگر در انتخابات شرکت نکردم به این دلیل بود که با شرایط موجود ادامه کار برای من ممکن نبود.» و بعد ادعا کرده که ادامه حضورش باعث ضربه خوردن فوتبال می‌شد.

بااین‌حال به نظر می‌رسد که خود کفاشیان بیشتر علاقه‌مند بود که «محمود اسلامیان» برای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال نام‌نویسی کند. اما اسلامیان (یار قدیمی اسحاق جهانگیری) علاقه‌ای به ریاست بر فدراسیون نداشت. حالا در محافل مختلف خبری، از «مهدی تاج» به‌عنوان مهم‌ترین گزینه موردحمایت کفاشیان برای ریاست بر فدراسیون فوتبال نام‌برده می‌شود.

مهدی تاج هم‌اکنون ریاست سازمان لیگ را بر عهده دارد و پیش‌تر رئیس و عضو هیئت رئیسه باشگاه‌های سپاهان و ذوب‌آهن هم بوده. مهم‌ترین فعالیت نظامی‌اش هم حضور در یگان اطلاعات سپاه پاسداران است. محیط فوتبال آرام‌آرام پادگانی خواهد شد!

ثبت نظر

ورزش

کفاشیان رفت، سپاه آمد

۲۳ اسفند ۱۳۹۴
شما در ایران وایر
خواندن در ۴ دقیقه
کفاشیان رفت، سپاه آمد