close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
بلاگ

کلوچه فومنی يا دورها آوايی‌ست که مرا می‌خواند

۹ اسفند ۱۳۹۳
بلاگ مستطاب آشپزی
خواندن در ۶ دقیقه
کلوچه فومنی يا دورها آوايی‌ست که مرا می‌خواند

همایون خيری

سوال: جوانی هستم 32 ساله که تخم مرغ آب پز هم بلد نيستم درست کنم. الان بدبختانه هوس کلوچه فومن هم کرده‌ام، شده است قوز بالای قوز در اين غربت که آب هم گير نمی‌آيد بخوريم. شما بگويید چه کنم.

جواب: دوست عزيز پيام دردمندانه شما را دريافت کرديم. اميدواريم در اين غربت طاقت فرسايی که گرفتار شده‌ايد و يارای تکان دادن خودتان را نداريد دستی از غيب آمده و برای شما يک ليوان آب از نزديک‌ترين شير آب آشپزخانه بياورد. امروز بخت يار شما شد و دستی از غيب برای ما نسخه‌ای از عالم لاهوت آورد که حاوی دستور پخت کلوچه فومن است. دستور را برای‌تان می‌نويسيم با اين اميد که برای ترميم زخم نشيمنگاه هم که شده همتی کنيد و چند صباحی را در آشپزخانه بگذرانيد. هو حق.

مواد لازم برای تهيه کلوچه فومن:

دو سطل بزرگ ای کاش آدمی وطنش را همچون بنفشه‌ها می‌شد با خود ببرد هر کجا که خواست. گريه و ناله فراموش نشود

500 گرم آرد

يک پيمانه شير

يک پيمانه ماست

100 گرم کره

دو تا تخم مرغ

3 قاشق غذاخوری شکر

1 قاشق مرباخوری بيکينگ پودر

نصف قاشق چايخوری نمک

يک قاشق مرباخوری خمير مايه يا مخمر

يک قطعه موسيقی خوب که خود اينجانب پيشقدم شده و معرفی می‌کنم

می‌رويم بسوی سرنوشت:

مخمر را بريزيد توی نصف ليوان آب. آب بايد نيمچه گرم باشد. برنداريد آب سرد بريزيد توی ليوان. آب سرد بريزید مخمر فعال نمی‌شود و بدبخت می‌شويد. آسمان می‌آيد زمين و مجبوريد معطل بشويد. يک قاشق مرباخوری شکر هم اضافه کنيد و بگذاريد بماند تا مخمر شروع کند به رشد کرد. بشينيد تماشا کنيد ببينيد چه شوری به پا می‌کند.

کره بايد آب بشود. چطوری؟ يا خيلی کوتاه می‌گذاريد توی مايکروويو يا روی درجه ملايم اجاق. منتها بعد از حرارت دادن بايد دوباره سرد بشود. دست خودتان را می‌بوسد که چطوری کره را نابود نکنيد ولی آبش کنيد.

تخم مرغ‌ها را خوب بزنيد بعد ماست و شکر را هم اضافه کنيد و خوب هم‌بزنيد که مايع يکنواختی از آب دربيايد.

تا اين کارها را انجام بدهيد مايه خمير هم ورآمده. بعد مايه خمير را به مخلوط تخم مرغ و ماست و شکر اضافه کنيد و هم‌بزنيد. بعد شير و کره را هم اضافه کنید و باز دوباره هم‌بزنيد. آخر داستان اين است که يک مخلوط يکنواخت درست بشود.

حالا نمک و آرد و بيکينگ پودر را با هم مخلوط کنيد و آرام آرام با الک به مخلوط مايعات اضافه کنيد. در اين مرحله کار از چنگال و همزن می‌گذرد و بايد دست مبارک‌تان را توی مخلوط کنيد و عمليات مخلوط کردن و بعد ورز دادن خمير را به سرانجام برسانيد. البته اگر مراسم با موفقيت تمام شد و همينطور درخواست پخت کلوچه از آسمان برای‌تان باريد می‌توانيد بروید دستگاه مخلوط کن شيرينی‌پزی بخريد و اونطوری خمير را درست کنيد. ولی در حال حاضر بايد برويد زير يک خم خمير را بگيريد و از خودتان تحرک نشان بدهيد. اگر مرد هستيد که ز نيرو بود مرد را راستی مربوط به همين موارد است.

خميرتان که درست شد مثل يک گلوله درستش می‌کنيد و می‌گذاريد يک جايی برای دو ساعت به حال خودش باقی بماند تا خمير مايه يا مخمر کار خودش را بکند و خميرتان وربيايد. يک تکه پارچه تميز روی خمير بکشيد که وقتی برمی‌گرديد خميرتان تميز مانده باشد.

در اين مرحله دست‌های‌تان را بشويید تا من يک موسيقی خوب معرفی کنم.

جنگ بوسنی که خاطر مبارک‌تان هست. تلفات هم که بيشمار از هر دو طرف. يک خانواده جنگزده صرب از اين وضعيت جنگی با پنج تا چمدان فرار کردند و رفتند به فرانسه. در اين خانواده يک پسر 14 ساله هم بود به نام نمانيا که خانواده‌اش او را تشويق کردند که برود ويولن زدنش را که از 7 سالگی شروع کرده بود ادامه بدهد تا آثار فشارهای روحی جنگ در او کمتر بشود. ايشان الان تبديل شده است به يکی از معروف‌ترين نوازندگان تکنيکی ويولن. فکر کنيد نمونه‌ مسن‌تر ايشان در ايران می‌شود حسين عليزاده.

نمانيا رادولوويچ (Nemanja Radulovic) که متولد 1985 است و الان سی سال سن دارد تا امروز هشت آلبوم موسيقی منتشر کرده و چندين جايزه معتبر هم دريافت کرده است. اينجا هم می‌توانيد بيشتر درباره‌اش بخوانيد. حالا يک قطعه از اجراهايش را برای‌تان انتخاب کرده‌ام که ببينيد. اسم قطعه Pašona kolo است که اشاره‌اش به يک رقص سنتی صرب است. Kolo يعنی رقصی که بصورت دايره‌ای انجام می‌شود. اين هم موسيقی:

.embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width: 100%; } .embed-container iframe, .embed-container object, .embed-container embed { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }

حالا برويم ادامه داستان کلوچه فومن.

فر را روشن کنيد و بگذاريد روی حرارت 180 درجه سانتيگراد.

برای اين که توی کلوچه فومن را پر کنيد به اين مواد احتياج داريد:

يک پيمانه گردو

نيم پیمانه شکر

يک قاشق غذاخوری دارچين

يک قاشق مرباخوری جوز هندی (اگر در غربتی طاقت‌فرسا و جگرسوز هستيد اسم جوز هندی می‌شود Nutmeg)

خوب گردو را بايد آسياب کنيد که دست خودتان را می‌بوسد. هر گلی زديد به سر خودتان زديد.

بعد همه اين مواد را با هم مخلوط کنيد تا حسابی يکنواخت بشوند.

حالا از خميرتان که ورآمده و آماده شده تکه‌هايی برداريد و گلوله کنيد. بهتان توصيه می‌کنم که گلوله‌ها را کوچک بگيريد که وقتی توی فر می‌روند باد نکنند و کلوچه‌تان بدترکيب بشود. من اوايلش اشتباهی از اين کارها کرده بودم خيلی افتضاح شد. بعد متوجه شدم دست امپرياليسم جهانخوار در کار نبوده، خودم خمير زيادی برداشته بودم.

حالا وسط خميرهای گرد شده را باز کنيد و مقداری از مخلوط گردو و باقی‌شان را بريزيد توی خمير و دوباره خمير را گرد کنيد. گلوله خمير را بگذاريد روی کاغذ چرب شيرينی پزی و يک کمی فشار بدهيد که پهن بشود. حالا بايد شکل‌های دايره‌ای روی خمير درست کنيد. اين دايره‌ها همه‌اش برای خوشگلی نيست بلکه اصل داستانش اين است که خميرتان پف نمی‌کند. هر چيزی که دايره درست می‌کند خوب است. از سر شامپو گرفته تا شيشه شربت سينه. يک دايره بزرگ‌تر وسط و چندين دايره کوچک هم اطرافش.

بعد يک زرده تخم مرغ را با يک کمی شير خوب مخلوط کنيد و با برس بکشيد روی خميرها که رنگ‌شان بعد از پخته شدن طلايی بشود.

بستگی به فرتان دارد ولی معمولا چيزی حدود نيم ساعت برای پخت کلوچه‌ها زمان بگذاريد. اگر هم شک داشتيد که پخته شده يا نه می‌شود با چنگال امتحان کنيد.

برويد ببينم چه می‌کنيد. خوب از آب درنيامد خم به ابرو نياوريد. سرتان بالا دوباره مراسم را تکرار کنيد درست می‌شود.

ثبت نظر

استان اردبیل

ورود مستقیم فاضلاب پارس آباد به رود ارس

۹ اسفند ۱۳۹۳
شهرام رفیع زاده
خواندن در ۱ دقیقه
ورود مستقیم فاضلاب پارس آباد به رود ارس