close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
بلاگ

حاشیه‌های مکرر «کرار» پرتاب زباله وسط خیابان تا رانندگی در مستی و فریاد در هتل

۱۸ مرداد ۱۳۹۴
شما در ایران وایر
خواندن در ۶ دقیقه
درگیری کرار و اعضای تیم فوتبال استقلال
درگیری کرار و اعضای تیم فوتبال استقلال
حاشیه‌های مکرر «کرار»  پرتاب زباله وسط خیابان تا رانندگی در مستی و فریاد در هتل
حاشیه‌های مکرر «کرار»  پرتاب زباله وسط خیابان تا رانندگی در مستی و فریاد در هتل

پدرام قائمى، شهروند خبرنگار

کافی است که نام شما «جاسم کرار» باشد، آن‌وقت درست یک شب قبل از دومین بازی تیم‎تان در لیگ، می‌توانید بعد از صرف شام و وقتی همه بازیکنان دارند آرام‌آرام به اتاق‌های خود در هتل برمی گردند، به اتاق مربی بروید و فریاد بزنید «امروز هم پول مرا ندادید؛ من فردا برای شما بازی نمی‌کنم» و بعد در اتاق را بکوبید و بیرون بیایید.

داستان های حاشیه ای جاسم کرار در فوتبال ایران شبیه به سریال‌های زنجیره‌ای شبکه‌های فارسی‌زبان شده اند؛ با یک سوژه و محور و البته بدون وقفه. این آخری، حیرت‌انگیزتر از بقیه نیست، فقط کمی شکل و شمایل آن فرق کرده است. هافبک خوش‌تکنیک عراقی تیم استقلال، قبل از بازی تهدید می‌کند که در صورت نقد نشدن مطالباتش، وارد زمین نخواهد شد. مدیر برنامه های این بازیکن در گفت‌وگو با سایت خبری «ورزش سه» این ادعا را تأیید می‌کند. دقایقی بعد «بهرام افشارزاده»، مدیرعامل باشگاه استقلال چنین جمله هایی را به زبان می‌آورد: «این‌طور نیست که بازیکن هر کاری که دلش می‌خواهد، انجام بدهد. اما ما داریم پی گیری می‌کنیم تا بتوانیم قبل از شروع بازی، بخشی از مشکلات این بازیکن را تا شروع بازی با "ملوان" حل کنیم.»

بعد از اردوی استقلال خبر می‌رسد که جاسم برای بازی کردن مقابل ملوان به‌صورت علی‌الحساب، سوییچ یک خودرو ۲۰۶ تحویل گرفته است!

شما تقریباً با یک نابغه عراقی طرف هستید؛ بازیکنی که در سال ۲۰۰۴ و در «المپیک آتن»، با تیم ملی عراق مثل یک ستاره درخشید و همراه این تیم، عنوان چهارم این رقابت‌ها را کسب کرد. کرار در مرحله یک‌چهارم نهایی المپیک آتن، زننده تنها گل تیمش برابر استرالیا بود که منجر به صعود عراق به مرحله نیمه‌نهایی و قرار گرفتن بین چهار تیم برتر المپیک آتن شد. اما همین ستاره وقتی به رده بزرگ‎سالان رسید، یک بار به دلیل درگیری با سرمربی و باردیگر به خاطر فحاشی به رییس فدراسیون فوتبال عراق، از همراهی تیم ملی کشورش محروم ماند.

جاسم کرار ستاره‌ای بود که اولین بار «فراز کمالوند» او را به ایران آورد و با «تراکتورسازی» در سال ۸۸ قرارداد بست. همان فصل، جاسم کرار بعد از اعلام رأی داور، با مشت به‌صورت او کوبید و از زمین بازی اخراج شد.

جاسم در تبریز و ساختمان مسکونی خود در خیابان «آبرسان»، رفتارهایی حیرت‌انگیز داشت؛ از مزاحمت‌های ناموسی برای یکی از همسایه‌ها تا پرتاب کردن کیسه‌زباله‌اش از پنجره خانه به بیرون و وسط محوطه برج مسکونی‌.

کرار اما همیشه مورد حمایت ویژه باشگاهی قرار می‌گرفت که به‌تازگی از مالکیت کارخانه تراکتورسازی تبریز به فرماندهی نیروی زمینی سپاه منتقل‌ شده است. برای همین، آزاد کردن کرار در هر نیمه‌شب از کلانتری‌های تبریز کار سختی برای مدیران نظامی تراکتورسازی محسوب نمی‌شد. نمونه همین اتفاق برای بازیکنان فوتبال ایران در خارج از مرزها افتاده بود. یکی از ستاره‌های نه‌چندان قدیمی فوتبال ایران که از نسل طلایی دهه ۷۰ به حساب می‌آید، در سال های پایانی عمر فوتبال خود و بعد از جام جهانی ۹۸ به امریکا سفر کرد تا با قراردادی یک ساله، در لیگ «ام ال اس»(M.L.S) بازی کند. اما سه ماه بعد به دلیل ضرب و شتم دختری که با او ارتباطی پنهانی برقرار کرده بود، توسط پلیس دستگیر و بازداشت شد. او برای رفتارش جریمه نقدی پرداخت و ویزای کاری او را هم در امریکا باطل کردند.

اما این جا داستان کمی فرق می‌کند؛ در ایران می‌توان برای چنین بازیکنانی، مشتری‌های دست به نقدتر پیدا کرد. ورود کرار به استقلال، در زمان سرمربی گری «پرویز مظلومی» اتفاق افتاد؛ سالی که مظلومی بهترین خط میانی ایران را با حضور «مجتبی جباری»، جاسم کرار و «فریدون زندی» می‌ساخت.

مهم‌ترین درگیری کرار در استقلال، به بازی با «سایپا» در هشتم آذرماه سال ۱۳۹۰ برمی گردد. روی یک ضربه ایستگاهی، کرار پشت توپی می‌رود و جباری را که آماده ضربه زدن بود، با دست کنار می زند. مجتبی جباری به خبرگزاری «ایسنا» گفته بود: «او به من گفت وقتی بلد نیستی، پشت توپ نباش؛ این ضربه مال من است. وقتی به او گفتم حد خودت را بشناس، به من گفت الآن به مربی می‌گویم تو را تعویض کند... .»

هرچند این درگیری خیلی زود با بیرون کشیدن کرار از زمین در ظاهر تمام شد اما مصاحبه جباری در مورد سرمربی تیم، قضیه را حادتر کرد. او به ایسنا گفته بود: «وقتی سرمربی سر تمرینات روی صندلی می‌نشیند و فقط نگاه می‌کند، معلوم است هرکسی هر غلطی می‌کند.»

دعوای جباری و کرار سرانجام به خروج مجتبی جباری از استقلال در پایان فصل منجر شد. کرار بازهم ماند و سال بعد درحالی‌که به‌صورت نامتعادل و مست در خیابان «افریقا» (جردن) رانندگی می‌کرد، توسط نیروی انتظامی دستگیر شد. خبر بازداشت او در رسانه‌ها بازتابی پیدا نکرد چون نیروی انتظامی بیش‎تر از یک ساعت میزبان جاسم کرار و مدیران باشگاه استقلال که برای ضمانت او آمده بودند، نشد.

سال ۹۳ اما پرحاشیه ترین سال زندگی جاسم در ایران بود. او یک بار در دفتر مدیر باشگاه فریاد کشید و پولش را طلب کرد. یک بار در تمرین ها با خبرنگاران درگیر شد و در آخرین مرتبه، هنرش را در بازی با سایپا و بازهم در درگیری با داور بازی نشان داد. دقیقه ۸۶ بازی استقلال و سایپا، زمانی که بازیکن سایپا روی پای او تکل کرد، اعتراض بازیکن عراقی به بازیکن خشن سایپا کارت زرد اول را برای او به همراه داشت و ادامه این اعتراض‌ها باعث شد «علیرضا فغانی» کارت زرد دوم و بعد کارت قرمز را به او نشان دهد.

البته اخراج کرار پایان داستان نبود. او به شدت به این تصمیم فغانی اعتراض کرد و اگر مداخله هم‌تیمی‌های او نبود، حتی نمی‌خواست از زمین مسابقه بیرون برود. وقتی از زمین بیرون رفت، فحاشی او به داور آغاز شد. فدراسیون فوتبال او را سه جلسه محروم کرد و بعد کرار به‌جای عذرخواهی بابت رفتارش، فدراسیون فوتبال ایران را مجموعه‌ای «خنده‌دار» لقب داد و آن ها را به تبانی و فساد محکوم کرد. این سخنان او از سوی کمیته انضباطی با رأی شدیدتر «یک سال محرومیت» برای حضور در فوتبال ایران همراه شد.

رأی هرگز به اجرا درنیامد. جاسم کرار با کمک مدیر برنامه های خود، این محرومیت را در کمیته استیناف شکست. «علی‌اکبر محمدزاده»، رییس «کمیته اخلاق» فدراسیون فوتبال که بعدها با اظهارنظر تاریخی خود در مورد «حد زدن» به متخلفان فوتبال معروف‌تر هم شد، در مورد بخشش ناگهانی کرار در فروردین‌ماه امسال گفت: «با توجه به قرارداد دو ساله بازیکن عراقی، او ممکن است سال آینده نیز محروم نشود و محرومیت او از زمانی لحاظ خواهد شد که استقلال را ترک کند. در واقع، کرار از عقد قرارداد با باشگاه‌های دیگر محروم شده و نه چیز دیگر!»

او فقط یک سال از بستن قرارداد با تیم‌های دیگر لیگ ایران محروم شد و این‌ یکی از بی‌نظیرترین آرای تاریخ بشریت بود.

حالا کرار به تمرین ها نمی‌رود و باشگاه را تهدید می‌کند. روز شنبه گذشته بهرام افشارزاده به خبرنگار «فارس» گفته است: «قطعاً با او برخورد می‌کنیم. امروز در مورد کرار جلسه داریم. من کاری به بازی او ندارم اما جلوی این رفتارها می‌ایستیم.»

اما وقتی اعتراض دیگر بازیکنان تیمش در قبال رفتارها، غیبت‌ها و دریافت های بیش از حد جاسم کرار را می‌شنود، می‌گوید: «رفتار کرار و تصمیم های ما به بقیه بازیکنان تیم ربطی ندارد.»

این شاید یاد آور اتفاقی ساده است در مورد «رسول خطیبی»، وقتی به «باشگاه هامبورگ» آلمان رفته بود؛ بازیکنی که در یکی از تمرین ها به سرمربی خود گفت: «من این هفته نمی‌خواهم با تیم دوم تمرین کنم» و قراردادش همان‌جا به درخواست سرمربی تیم هامبورگ فسخ شد.

 جاسم اما فعلاً مشتری دوست‌داشتنی فوتبال ما است.

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

تصویری

روز خبرنگار مبارک

۱۸ مرداد ۱۳۹۴
روز خبرنگار مبارک